A bolygóidegről szóló előző blogbejegyzésben (ITT) bemutattam az idegről szóló legfontosabb tudnivalókat, vizsgáljuk meg most alaposabban az éneklésre, hangképzésre vonatkozó részleteket.
Mivel a bolygóideg érző (afferens) illetve mozgató (efferens) funkciót is ellát, ezért az éneklésben való szerepe hatalmas, hiszen a hang képzése alatt testi érzetekre, illetve az énekesi szervek összehangolt mozgatására támaszkodhatunk.
A hangképzésre vonatkozó érző funkciók a következők:
a külső hallójárat, dobhártya, gégegarat és a gége belső felületeinek érezete
a nyelőcső, a tüdő, a légcső zsigeri érzésére vonatkozó információk biztosítása
A hangképzésre vonatkozó mozgató funkciók:
az uvula, a lágyszájpad, a hangszalagok, és a gége izomzatának nagy részének a mozgatása
a gége és a torok mirigyeinek paraszimpatikus, illetve szekretomotorikus (nyákoldó) szabályozása
A vagus ideg károsodása különfèle tünetet eredményezhet, mivel az ideg olyan hosszú és számos területet érint.
A vagus ideg károsodásának lehetséges hangi tünetei a következők:
beszéd nehézsége
hang elvesztése vagy megváltozása
nyelési nehézség
hasi puffadás vagy fájdalom (nehéz lesz a hang támasza)
depresszió és szorongás légzési problémákkal
Hogyan támogathatom meg énekesként a bolygóidegem helyes működését?
Mivel a bolygóideg 80 % érző (magyarul a testből küld jeleket az agyba) és 20 % mozgató rostokkal rendelkezik, ezért fontos az, hogy a megfelelő technikai (testre szabott légző- és egyéb) gyakorlatokkal idegezzük újra a bolygóidegünket.
A teljes testtudatossághoz hozzátartozik, hogy az ember megfigyelje, hogy a hétköznapi életében hogyan működteti a testét, pl. mi az az izom, amit feleslegesen feszít, illetve mi az, amit pedig egyáltalán nem használ, pedig kellene.
Ennek alapja a gyermekkori - alapvetően helyes - testi állapotban keresendő, ezért az énekterápia kezdeti szakaszában ennek az újra- felfedezésére fektetem a legnagyobb hangsúlyt.
A vagus kezeléssel pedig ismételten meg lehet mutatni a testnek, hogy milyen a legellazultabb, ideális állapota. Ebből fel lehet állítani majd egy saját skálát, amelyben - az elvégzendő feladatunktól függően - a legjobban tudjuk mozgatni a testet. A helytelen hangképzés alapvetően is növeli a stresszreakciókat a testben, hiszen van egy rosszul berögzült helyzet, amit a szervezet természetellenesnek érez és emiatt küzd ellene. ( Gondoljunk a szimpatikus válaszra: fight or fly).
Fontos megemlíteni, hogy a bolygóideget fascia- és izomréteg is körbeveszi, ami ha feszült, akkor az az idegre is nyomást gyakorol, ezért elengedhetetlenül fontos egy énekesnek ezeknek a tudatos felismerésével és lazításával is foglalkoznia.
A legideálisabb állapot felismerése azért is lényeges, mert egy merev, feszült testtel sokkal kevésbé lehet dolgozni, és arra az egyén szervezetének legmegfelelőbb énektechnikai rendszert felállítani.
Mi történik a vagus ideggel egy nyilvános szereplés alatt?
Koncert szituációban, illetve egy nyilvánosan előadott beszéd alatt a következő történik: A szervezet, a stressz hatására szimpatikus válasszal reagál, tehát a szívverés felgyorsul, az erek kitágulnak, a test mobilizálódik, a túlélés a cél. Az idegrendszerünk azt üzeni a gyomrunknak és a beleinknek, hogy hagyjuk abba az emésztést és készüljünk fel a “futásra”. Ezért lehet oly' sürgős az, hogy a megmérettetés előtt kirohanjunk a toalettre.
Viszont a helyes, és könnyed hangképzéshez nekünk pontosan a fordítottjára van szükségünk, ami a nyugodt, koncentrált levegőzés, a nyelés lehetősége (paraszimpatikus reakció, a gége szabadságával is jár), a lágyszájpadlás könnyed mozgása.
Többféle módon érezzük a biztonságot, (ez a gyermekkori tapasztalatainkon alapul), ezért vannak olyanok, akik a színpadon alapvetően is jól érzik magukat, míg másoknak meg kell küzdeniük a kitárulkozásért.
Itt jön a képbe a Polivagális Elmélet, amit Dr. Stephen Porges, amerikai pszichológus és idegtudós fejlesztett ki. A lényege, hogy egy harmadik idegrendszeri válaszreakciót is ad a testünk, amit személyközi kapcsolódás rendszerének ( social, interpersonal engagement system) nevez, és ami ötvözi az idegrendszeri aktivitást és nyugalmat, ami a kulcs lehet annak a megértésében, ami a testünkben végbemegy a nyilvános beszéd, illetve éneklés alatt.
A Polivagális Elméletről részletesebben a következő blogposztban olvashattok.
Ha nem akarsz lemaradni a legújabb posztokról, iratkozz fel a hírlevélre, vagy kövess az alábbi közösségi médiákon keresztül, ahol a legújabb felfedezéseket, hasznos tippeket és érdekes tudnivalókat olvashatsz az énekléssel, a hanggal és az emberi testtel kapcsolatban:
Comments